L’Escola

 

Centre Integrat

Des de l’any 2001 la Conselleria d’Ensenyament ha reconegut la labor de formació integral que du a terme l’Escolania des de fa segles i l’ha considerada Centre docent privat (no concertat) d’ensenyament bàsic i artístic, amb conveni amb la Generalitat de Catalunya, que cobreix una part de les despeses de personal.

Aquesta consideració de centre integrat facilita als nostres alumnes compaginar alhora els ensenyaments generals obligatoris i els musicals amb la seva participació en el Cor.

En acabar la seva estada a l’Escolania poden continuar la seva formació musical en qualsevol Conservatori o Escola de Música.

 

Pla d’estudis

Pel que fa als estudis d’ensenyaments generals, durant la seva estada a l’Escolania els nois reben els corresponents als cursos 4t, 5è i 6è de Primària, i 1r i 2n de Secundària (ESO). I pel que fa als ensenyaments musicals, es poden fer tots els cursos de Grau elemental, i el 1r i 2n de Grau Professional.

EDAT ENSENYAMENTS GENERALS ESTUDIS MUSICALS
De 9 a 10 anys 4t (2n curs de cicle mitjà de primària) 1r i/o 2n de Grau Elemental
De 10 a 12 anys 5è i 6è (Cicle superior de primària) 3r i 4t de Grau Elemental
De 12 a 14 anys 1r i 2n d’ESO 1r i 2n de Grau Professional

Ensenyaments generals

Pel fet que les classes tenen un nombre molt reduït d’alumnes (gira al voltant dels deu), els professors poden fer un seguiment molt personalitzat de cada noi. Això els permet combinar diferents mètodes per ajudar-los a adquirir les Competències corresponents a la seva edat, i que els permetin seguir els estudis sense cap problema, vagin on vagin després d’haver passat per l’Escolania. L’Escola també potencia molt l’ensenyament de l’anglès, l’ús de les tecnologies digitals com un complement a l’educació, i també la participació en molts projectes que fem tant a l’Escolania com de forma telemàtica.

Ensenyaments musicals

A l’Escolania, el fet que la música no només s’estudiï des d’un punt de vista teòric o tècnic sinó que sigui una necessitat diària, fa que els ensenyaments musicals siguin eminentment pràctics i guanyin en qualitat. A banda de l’estudi del Llenguatge musical, la veu i el Cant coral que són necessaris per dur a terme l’activitat del Cor, cada escolà estudia un instrument de l’orquestra i el piano. També vetllem per la formació de la pràctica instrumental conjunta (conjunt instrumental, orquestra, i en alguns casos música de cambra). Alguns alumnes més avançats en l’estudi de l’instrument i el piano, tenen la possibilitat de formar-se també en l’estudi d’orgue.

Prova d´accés al Grau Professional

 

Al final del Grau Elemental de música (corresponent al curs de 6è de primària), els nois realitzen la Prova d’accés al Grau Professional, com la resta de nois de la seva edat que volen seguir uns ensenyaments musicals reglats. La diferència amb les altres Escoles de música i Conservatoris és que aquí es poden realitzar els dos primers cursos del Grau Professional en el mateix centre.

Currículum musical

Grau elemental (No reglat):
Llenguatge musical
Instrument
Piano (només a 5è i 6è de Primària)
Cant Coral: Assaig, Repertori, Tècnica vocal
Grup instrumental

 

Grau Professional (Reglat):
Llenguatge musical-harmonia
Instrument
Piano
Cant coral: Assaig, Repertori, tècnica vocal
Orquestra
Música de cambra

Instruments que es poden estudiar a l’Escolania:

Corda: Violí, Viola, Violoncel i Contrabaix
Vent metall: Trompa, Trompeta, Trombó
Vent fusta: Flauta travessera, Oboè, Fagot i Clarinet
Piano i Orgue

 

El Blog 100peus

Com una activitat de l’àrea de Català, els escolans escriuen periòdicament el blog 100peus. El nom és hereu de l’antiga revista de l’escolania “Centpeus”, que es va crear en una època en què els escolans van passar a ser cinquanta (50 escolans són 100 peus!). La majoria d’entrades són com una crònica de l’Escolania viscuda en primera persona, però també s’hi poden trobar altres propostes que sempre són una lectura amena Us convidem a visitar-lo aquí

 

 

Projecte telemàtic “El nostre Montserrat”

A través d’aquest projecte els escolans treballen conjuntament amb nens i nenes d’altres escoles de Catalunya, amb qui tenen un contacte a través d’Internet. A començament de curs els escolans que hi participen visiten les escoles participants, i a final de curs tots els participants ens tornen la visita a Montserrat. Entremig han treballat aspectes tan diversos que van des de la muntanya de Montserrat a la música que s’hi cultiva, tot fent ús de les noves tecnologies de la comunicació.

+INFORMACIÓ

 

 

Què vols saber?

Com es pot entrar a l’Escolania?
Aquí tens la resposta

Com és el dia a dia d’un escolà?
Els escolans comencen les classes a les 9:15, cosa que permet arribar amb el primer cremallera. A les 13:00 canten la salve de dilluns a divendres, i després van a dinar i tenen una estona de descans. A la tarda les classes tornen a començar a les 14:30, i a les 16:00 tenen el berenar. Després d’una estona més de classes i d’assaig, tornen a cantar a les 19:15. I després es pot anar a casa a dormir o bé quedar-se a Montserrat per sopar i fer una estona de recreació abans d’anar a dormir. Els escolans de 4t a la tarda acaben l’activitat lectiva a les 17:45.

Què estudien?
Els escolans a Montserrat estudien el mateix que els nois de la seva edat. Però a més, fan molta música: toquen dos instruments cada un (el piano i un altre instrument de l’orquestra), fan llenguatge musical, cant coral, classe d’orquestra…

Com és l’Escolania per dintre?
Aquí pots veure algun dels espais de l’Escolania en el vídeo de la Jornada de Portes Obertes.

Quant dura l’estada?
La majoria de nois entren a 4t de Primària, i algun a 5è. L’estada a l’Escolania s’acaba a 1r o 2n d’ESO, en funció de l’evolució de la veu.

Com és la setmana d’un escolà?
L’horari que has llegit més amunt és el que fem de dilluns a dijous. Els divendres tots els escolans marxen a casa a les 17:30, i s’hi estan fins diumenge al matí a les 10:00. Els diumenges són un dia especial: canten a les 11:00 (Missa Conventual) i a les 18.45 (Vespres), i el temps que queda entremig és un temps de convivència de famílies, la majoria de les quals el passen a Montserrat (tot i que els que viuen més a prop poden anar a dinar a casa). També de vegades s’organitzen activitats en aquesta franja. Val a dir que el diumenge normalment no vénen tots els escolans, sinó que s’organitzen torns perquè tothom pugui tenir alguns diumenges lliures, a banda dels que té tothom durant les vacances (dues setmanes per Nadal, la setmana després de Setmana Santa i unes vuit setmanes a l’estiu).

Com són els escolans?
Els escolans són nois absolutament normals: juguen, riuen, ploren, s’il·lusionen, s’enfaden. NM’hi ha de més moguts, n’hi ha de més calmats, alguns són més trapelles, altres no tant… Sí que és veritat que a l’Escolania es donen algunes característiques que potser no són el més habitual en els nois d’aquesta edat: l’interès per la música clàssica, el gust de molts per la lectura, la seva valentia per actuar en públic davant de molta gent, la manera que tenen de parlar amb els mitjans de comunicació… I en una cosa són excepcionals: quan canten, arriben al cor de les persones, i gent de tot el món s’emociona en sentir-los cantar.

D’on vénen?
Els escolans vénen de tot el territori català. Ocasionalment, n’ hi ha hagut també d’altres zones dels Països Catalans.

Qui paga l’Escolania?
Els pares dels escolans paguen un 20% de l’estada del seu fill a Montserrat. El Departament d’Ensenyament paga una part de l’escola. A través de la Fundació Abadia de Montserrat 2025, hi ha algunes ajudes d’espònsors. I la resta de despeses, que és la major part, les assumeix l’Abadia de Montserrat. Ara bé, cap noi no deixa de ser a l’Escolania per un tema econòmic: l’important és tenir una bona veu i unes bones aptituds per la música.

Avantatges per a les famílies
Cada diumenge, les famílies disposen de plaça de pàrquing, d’un espai per als àpats i descomptes diversos en el Santuari. Però l’enriquiment més important que viuen les famílies a Montserrat és la convivència amb els altres pares i germans, i amb tots els qui formen part de Montserrat.

 

Galeria multimèdia